Anzac day!

I torsdags firarade vi Anzac day här i Sydney. Eftersom det inte blev utgång i onsdags så var vi pigga så jag, Alison och Jennie begav oss ut i stan för att se lite vad som hände! Ruby jobbade så henne mötte vi upp senare. 
 
I Australien är Anzac day en stor högtid och firas rätt kalasbra! Anzac står för Australia New Zeeland Army Corp, och ska hedra militärer och soldater för deras insats i ett krig som vi kan kalla X. Jag kommer inte gå in djupare alls på hur det var, när det var, vad som hände, hur det hände, varför det hände osv. För så mycket kunskap har jag inte. Men jag vet att dom annordnar en jättestor parad för militärer, marinsoldater och soldater att få vara med och gå längst George street i stan! Dom hade även en del uppträdanden och shower med mini-militärer i Hyde park.  Vi vandrade runt och hamnade på Rubys jobb som var rätt bra packat med folk, där blev det att vi stannade till 6 tiden innan vi begav oss hemåt för att mellanlanda, mötte upp Max som skulle bo hos oss en natt och sen upp till Fringe på hörnan vid oss, tog några öl och såg när folk satsade pengar på "two-up". Det är tydligen bara på Anzac day som det är okej att köra det spelet. Det går helt enkelt bara ut på att satsa 5 dollar, flippa ett coin och gissa heads or tails.  Den som vinner - vinner! (Vill ni veta mer om spelet så länkar jag det här, kände att min förklaring var rätt basic) Vi nöjde oss bara med att kolla på. Runt 9 på kvällen tror jag att jag gick och la mig... Dagskrök är svåra att hålla uppe längre än så för min del. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Martina L.

Life in Sydney

RSS 2.0